Jaques Louis Mallard, del 4

När vi var framme vid gränskontrollen pratade mannen och kvinnan med en av gränsvakterna som hade gått fram för att kontrollera droskans berättighet att passera gränsen.                            De samtalade och verkade att efter en stund komma fram till en summa pengar som skulle betalas för inträde i, kan det vara Toscana vi är på väg in i?

Mannen räckte över ett antal silver och guldmynt till gränsvakten som granskade dem, vände sig sedan om och gick ett par steg. Sedan stannade han, vände sig om igen och började gasta hejvilt.

”Stanna! Jag befaller er, stanna! vrålade han mot droskan som började röra sig iväg efter att hästarna hade börjat springa och dragit frenetiskt.

Ur mitt gömställe kunde jag se hur fler gränsvakter började storma ut ur kontrollhuset, alla beväpnade med musköter och bajonetter. Helvete.

De sprang efter, tills en av vakterna avfyrade sin musköt och av lätet att döma träffade en av hästarna. En kraftig duns fick droskan att tvärnita, slängde in mig i rakt på mannen framför mig.

Sedan slog ett par kraftiga händer mig över ansiktet tills jag bara såg en enda dimma. Något kallt rann över pannan. Skrik, vrål och skott hördes. Sedan slocknade den sista strimma ljus jag någonsin såg.

Published in: on januari 12, 2011 at 2:39 e m  Kommentera  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://frrev.wordpress.com/2011/01/12/jaques-louis-mallard-del-4/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lämna en kommentar