Bakgrund

Detta är en blogg knuten till arbetsområdet ”Franska Revolutionen” som genomförs på Kungsholmens Grundskola i Stockholm under höstterminen 2010. Klass 8C kommer undersöka kopplingen mellan perspektivbyte, berättande och web 2.0 som ett sätt att bearbeta, befästa och förmedla kunskap och förståelse.

Arbetsområdet kan i korthet beskrivas på följande sätt: Parallellt med gemensamma genomgångar, diskussioner och uppgifter utifrån bilder och filmer, läsning i såväl lärobok som andra texter, har vi tillsammans upplevt och förhållit oss till olika händelser under en given tidsperiod utifrån fiktiva rollfigurer. Det har skett via ett individuellt skrivande, som veckans huvuduppgift för varje elev, och där sedan varje producerad text har gjorts tillgänglig för samtliga elever i klassen på denna blogg.

Texterna, vilka kan ses som öppna narrationer då de saknar givet slut, kan genremässigt benämnas som faktion, en blandning av fakta och fiktion, där den yttre ramen är de historiska händelser och skeenden som utspelades i Frankrike och Europa mellan åren 1789-1815. Eleverna ägde sina berättelser, dvs gavs friheten att själv skapa händelser, i Frankrike eller övriga Europa, så länge dessa inte motsades av den faktiska händelseutvecklingen inom den aktuella tidsperioden.

Inför varje tidsperiod som eleven via rollfiguren skulle uppleva och förhålla sig till skapades sålunda en situation där eleven under varje vecka fick möjlighet att sätta sig in i kunskapsområdet, själv välja ut och granska faktadelar och därefter forma och bygga vidare på en berättelse som antingen tog fasta de kognitiva faktabaserade kunskaper,  socioemotiva kunskaper eller, vilket var det eftersträvansvärda, kombinerade dessa på ett balanserat sätt.

Ett tidigare exempel på denna lärandeform finns i form av Northeimdagböckerna.

Publicerat on november 9, 2010 at 7:43 f m  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://frrev.wordpress.com/about/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. […] inriktning Sv/SO påKungsholmens skola, nära och bra. Här är två exempel på hur de har jobbat. Franska revolutionen och […]


Lämna en kommentar